Selasa, 13 Januari 2009

Bahasa Melayu dalam Pembangunan Negara

a) Peranan bahasa dalam Pembangunan Negara

Kegagalan memilih bahasa sendiri sebagai alat pembangunan selalu menimbulkan masalah.

Bahasa memang merupakan alat penting kemajuan manusia. Bahasa adalah alat budaya satu – satu bangsa. Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr. Mahathir, pernah berkata, maju bangsa Melayu majulah Bahasa Melayu. Kenyataan ini bernas dan tepat mentakrifkan maksud hubugan antara bahasa dengan kemajuan manusia. Jumlah bahasa yang terdapat di seluruh dunia dianggarkan sebanyak lebih kurang 6200 buah. Untuk membangunkan negara tidak praktik semua bahasa yang terdapat di sesebuah negara digunakan sebagai “bahasa rasmi” atau sebagai bahasa pembangunan. Banyak faktor dan syarat perlu ditentukan untuk memilih bahasa apakah yang dianggap “paling layak” dijadikan bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi ataupun sebagai bahasa pembangunan. Soal layak atau tidak layak itu bukan masalah “ linguistik” tetapi lebih penting lagi ialah masalah budaya. Kalau bahasa Barat, misalnya bahasa Inggeris, dianggap layak dari segi “kemajuan bahasa” (istilah yang relative sebenarnya), ini tidak bererti bahasa ini layak dari fungsi buadaya, politik dan sosial untuk melakukan proses “pembangunan negara” (nation-building) di negara asing yang mempunyai sejarah, tamadun, budaya dan keperluan pembangunan yang tersendiri. Kegagalan memilih bahasa sendiri sebagai alat pembangunan pribumi (indigenous) inilah yang selalu menimbulkan masalah pembangunan atau kemajuan bangsa di kebanyakan negara bekas jajahan kuasa Barat.

Terdapat tujuh bahasa sahaja yang digunakan sebagaia bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi di 139 uah negara. Daripada jumlah ini, 128 buah negara adalah bekas tanah jajahan Barat; yang lain (11 buah) ialah negara Barat. Kebayakan negara bekas jajahan kuasa Barat sebagai bahasa rasmi tunggal masing – masing. Malaysia dan Indonesia tidak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasminya atau sebagai bahasa utama dalam sistem pendidikannya, tetapi kedua – dua negara ini maju atau sedang maju. Jepun, Korea Selatan, Taiwan,dan Negara Thai menggunakan bahasa sendiri sepenuhnya dalam kegiatan pembangunan negara masing – masing. Negara – negara ini maju. Negara suatu ketika dahulu dianggap “tidak maju”, kini mencatat kadar pertumbuhan ekonomi yang jauh lebih tinggi daripada kadar pertumbuhan negara – negara Barat yang dikatakan maju. Sekurang – kurangnya negara ini tidakklah tergolong dalam kumpulan yang disebut “Negara Paling Tidak Maju” (Least Developed Countries) atau LDC”s yang kebanyakanya adalah negara bekas jajahan Barat.

Faktor yang menjadi tumpuan ialah bahasa sebagai alat pembangunan negara. Salah satu “teori” yang terkenal tentag hubungan bahasa sebagai alat pembangunan yang pernah dikemukan oleh seorang penulis Barat, Joshua A. Fishman ialah, konsep nationality-nationalism dan nation – nationism yang termuat dalam buku Language Problems of Developing Nations (New York: 1968 ). Menurut teori Fishman dan beberapa penulis lain yang mempercayai teorinya, bahasa mempunyai dua peranan, yang satu peranannya simbolik, menjadi alat semangat nasionalisme bangsa dan kaum, yang satu lagi berperanan sebagai alat “pembangunan negara”. Menurut pendapat ini, bahasa pribumi di negara membangun yang diangkat menjadi bahasa kebangsaan kerana desakan semangat nasionalisme lebih layak memainkan peranan simbolik, misalnya sebgai bahasa perpaduan atau bahasa “identity bangsa”, tetapi utnuk menjadi alat nationism, iaitu alat pembangunan atau kemajuan negara, bahasa itu perlu lebih layak daripada setakat fungsi simbolik atau nasionalistiknya untuk memajukan keadaan ekonomi, ilmu,teknologi, dan perusahaan negara.

Pendapat ini jelas dipengaruhi oleh tradisi pemikiran evolusi Barat yang menganggap bahawa bahasa yang daapt membawa kemajuan kepada negara sedang membangun ialah bahasa yang telah melalui tahap “pemodenan”, seperti yang telah dialami oleh masyarakat dan bahasa Barat. Ini sikap etnosentrik dan mentaliti penjajahan Barat yang secara sedar atau tidak sedar diungkapkan melalui teori perancangan bahasa yang menggunakan “model” kemajuan Barat sebagai criteria yang mentakrifkan fungsi “pembangunan” bahasa. Kalau teori ini benar, mengapakah kebanyakan negara sedang membangun yang menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Perancis atau bahasa Sepanyol yang dikatakan “ bahasa maju atau moden, sebagai bahasa rasmi masing –masing, tidak maju, malah ada yang cukup miskin, dan mengapakah beberapa negara lain menggunakan bahasa pribumi sendiri, sebagai bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi masing – masing maju?
Faktor – faktor

Faktor Pertama
Faktor penjajahan budaya
Di Afrika dan Latin Amerika, penjajahan budaya ini berlaku begitu sehingga alat budaya penduduk setempat , iaitu bahasa, yang amat perlu untuk membina identity bangsa dan negara membangunkan semula tamadun bangsa selepas kemerdekaan turut dimusnahkan. Faktor budaya, social dan ekonomi penting dalam proses pembangunan negara. Bahasa asing tidak mampu melakukan tugas pembangunan pribumi indigenous itu. Bahasa itu bukan bahasa rakyat. Bahasa itu hanya digunakan oleh segolongan kecil manusia yang boleh kita sebutkan sebagai golongan elit. Bagi negara yang tidak pernah dijajah pula, proses penjajahan budaya tidak berlaku dan ini menyebabkan bahasa anak negeri berpeluang berkembang bebas sepanjang sejarahnya menjadi alat pembangunan bangsa sendiri dalam semua bidang hingga ke zaman perusahaan dan teknologi moden hari ini. Demikianlah keadaan yang berlaku di Jepun, Korea, Taiwan, dan negara Thai, sebagai contohnya.

Faktor Kedua
Tiada bahasa pribumi yang kuat
Menurut Hassan Ahmad (1995), dii negara yang tidak maju itu tidak ada bahasa pribumi yang kuat untuk menggantikan bahasa bekas jajahan, setelah dilumpuhkan perkembangannya oleh proses penjajahan. Seringkali pula usaha untuk menggantikan bahasa bekas penjajah dengan bahasa pribumi yang layak tidak mendapat sokongan golongan elit didikan Barat.

Faktor ketiga
Dasar bahasa bersifat “eksoglosik”
Menurutnya lagi, dasar bahasa yang bersifat “eksoglosik” iaitu dasar menggunakan bahasa asing sebagai bahasa rasmi tunggal negara, ialah warisan dasar bahasa zaman penjajah. Penjajah menggunakan bahasa mereka untuk memisahkan penduduk negeri daripada kemajuan.

Apakah ada apa – apa perbezaan untuk menyatakan bahawa bahasa – bahasa lain lebih maju” ?
Dewasa ini kita seringkali mendengar tentang hegemoni bahasa berlaku di mana – mana sahaja. Bahasa yang lebih dominan kelihatan akan menelan bahasa yang kurang berpengaruh. Ini dapat dilihat mengapakah Negara bekas tanah jajahan Barat yang menggunakan bahasa asing, iaitu bahasa Barat, tidak maju. Salah satu sebabnya ialah, negara itu, secara sedar dan tidak sedar, menggunakan bahasa yang menjadi alat untuk memecah – belahkan penduduk negeri dan memisahkan rakyat daripada kemajuan dalam zaman penjajahan. Bahasa Barat yang tidak difahami oleh sebahagian besar penduduk negeri terus menjadi alat pemecah perpaduan kebangsaan dan pengembang nilai pembangunan yang dipengaruhi oleh budaya dan kepentingan kuasa Barat. Polanya jelas. Kita perhatikan, misalnya, hampir semua Negara Afrika yang menggunakan bahasa Barat sebagai alat utama proses pembangunan dalam negeri mengalami krisis budaya dan nilai antara golongan elit didikan Barat dengan rakyat terbanyak. Krisis inilah yang sering membawa akibat yang buruk kepada pembangunan ekonomi – negara berkenaan.

Keadaan seperti ini nampaknya tidak berlaku di negara bekas tanah jajahan Barat yang berjaya menggantikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi tunggal. Contoh yang boleh kita jadikan teladan (model) ialah Malaysia. Bahasa Melayu mempunyai segala syarat yang layak dijadikan bahasa pembangunan di Malaysia. Bahasa Melayu bukan bahasa baru tetapi telah mempunyai sejarah perkembangan sebagai bahasa ilmu yang sama tuanya dengan kebanyakan bahasa vernacular Barat sebelum bahasa Latin digantikan sepenuhnya sebagai bahasa ilmu mulai abad ke – 16 atau ke – 17 di Eropah. Bahasa Melayu sudah menjadi lingua franca perdagangan, politik dan budaya di seluruh kawasan Kepulauan Melayu yang kini meliputi Malaysia,Indonesia, Brunei Darussalam, dan Singapura, sejak abad ke – 10 atau lebih awal lagi. Apabila Islam masuk ke rantau ini mulai abad ke – 13 ( mungkin lebih awal lagi menurut beberapa bukti batu nisan yang dalam bahasa Arab dalam abad ke – 10 dan ke – 11 ) bahasa Melayu mengalami perkembangan yang paling pesat sebagai bahasa persuratan apabila tulisan Arab (Jawi) diperkenal dan dipelajari oleh orang Melayu. Sastera Melayu klasik yang menggantikan sastera lisan bermula dari zaman kedatangan Islam. Sejarah Melayu ( yang menurut R. O Winstedt asalnya ditulis di Melaka sebelum tahun 1536) merupakan karya agung zaman itu. Mulai awal abad ke – 17 raja – raja Melayu di Acheh dan Brunei telah menulis surat dalam bahasa Melayu di Acheh dan Brunei telah menulis surat dalam bahasa Melayu (tulisan Jawi) kepada raja – raja Eropah.

Kemuncak perkembangan bahasa Melayu berlaku di Acheh pada abad ke – 17, apabila sekumpulan penulis Melayu – Islam menghasilkan karya – karya besar tentang falsafah, metafizik, dan teologi ISLAM. Mereka yang terkenal termasuklah Syeikh Nuru’d-din Ar-Raniri, Shamsu’din As-Samatrani, Abdu’r-Rauf dari Singkel, dan Hamzah Fansuri, penyair sufi yang agung. Berdasarkan isi penulisan mereka yang bercoral “rasionalismtik” dan “intelektual” Prof. Muhammad Naquib Al –Atas berkata merekalah perintis “bahasa Melayu moden”, bukan Abdullah Munshi yang menulis pada zaman pertengahan abad ke – 19 dalam zaman British. Yang menarik di sini ialah, ar-Raniri bukan pengucap asli bahasa Melayu. Dia lahir di Gujerati, di India. Hakikat bahawa dia berjaya menguasai bahasa Melayu tinggi untuk membolehkan dia menulis tentang hal – hal yang rasionalistik, tentang falsafah dan ilmu metafizik yang mendalam dalam bahasa itu( dalam bahasa Arab) menunjukkan bahawa bahasa Melayu pada masa itu sudah merebak jauh sebagai bahasa ilm tinggi. Menurut Dr. teuku Iskandar, Ar-Raniri mungkin mempelajari bahasa itu itu dari penuntut – penuntut Melayu di Makkah, sebelum dia mendalami bahasa Melayunya di Pahang dan di Acheh mulai tahun 1637. Hamzah Fansuri berkata, dia menulis dalam bahasa Melayu, tidak dalam bahasa Arab, untuk pembaca yang memahami bahasa Melayu, tentunya yang dimaksudkannya ialah “ bahasa Melayu tinggi”.

Dari Acheh, bahasa Melayu berkembang pula di pusat kerajaan Melayu-Johor-Riau-Linggi yang melahirkan barisan penulis baru, yang terkenal antara merka ialah Raja Ali Haji, yang bukan sahaja menulis buku – bku sejarah tetapi juga buku nahu bahasa Melayu dalam pertengahan abad ke – 19. Apabila pihak British memerintah Semenanjung Tanah Melayu mulai tahun 1874 taraf bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa perdagangan Kerajaan Melayu beransur – ansur diganti dengan bahasa Inggeris. Dasar imigresen bebas British menimport pekerja dengan banyaknya dari negeri China dan India untuk memajukan ekonomi Britain melalui perusahaan bijih timah dan getah menimbulkan keadaan kepelbagaian bahasa di Tanah Melayu. Tetapi keadaan ini memberikan “ taraf baru” pula kepada bahasa Melayu, iaitu peranannya sebagai lingua franca anatar etnik pelbagai bangsa. Tarafnya sebagai bahasa rasmi kerajaan Melayu, tidaklah terhapus sama sekali. Terutama di Negeri – Negeri Melayu Tidak Bersekutu, bahasa Melayu masih digunakan dalam pentadbiran, di samping bahasa Inggeris.

Sementara itu, di Indonesia bahasa ibunda Belanda tidak dapat menghentikan proses bahasa Melayu menjadi bahasa kesatuan di kaasan itu. Pada tahun 1928 bahasa Melayu diisytiharkan oleh gabungan gerakan pemuda Indonesia sebagai bahasa kesatuan Indonesia. Pemerintahan Portugis selam 130 tahun (1511-1641) di Melaka tidak berjaya membahasa-Portugiskan Melaka sebgaimana yang terjadi di negara bekas jajahan Portugis di Afrika dan di Amerika Selatan.

Dalam tempoh lebih kurang tiga dasawarsa bahasa Melayu berkembang dengan amat cepat di Malaysia, daripada bahasa politik untuk menunjangi kekuatan dalam perjuangan antikolonialisme, dan sebagai pernyataan dan tekad bangsa Malaysia untuk hidup sebagai bagnsa yang merdeka, kepada bahasa rasmi dan bahasa yang merdeka, kepada bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan yang begiu berjaya untuk menampung dan mengungkap segala bahasa kehidupan. Bahasa Melayu berjaya mencapai taraf yang dinikmatinya kini kerana beberapa faktor yang pertama, faktor sosiopolitik yang memungkinkan pembangunan dalam semua bidang, termasuklah perancangan dan pelaksanaan bahasa rasmi yang kedua, azam dan tekad politik serta budaya yang dilaksanaka melalui pelbagai dasar dan strategi. Yang ketiga, sokongan masyarakat umum terhadap aktiviti kebahasan. Lagipun, sistem politik, ekonomi, sosial, dan dimensi penggunaan bahasa Melayu selama ini telah memberikan dapak terhadap wibawa bahasa itu.

Hari ini juga bahasa Melayu digunakan atau difahami oleh hampir 200 juta orang di ASEAN yang mempunyai jumlah penduduk sekitar 320 juta orang(bererti lebih kurang 60 peratus penduduk ASEAN memahami bahasa Melayu). Kita tidak tahu berapa banyakkah penduduk ASEAN yang menggunakan / memahami bahasa Inggeria, tetapi pasti tidak lebih besar daripada jumlah penduduk yang memahami bahasa Melayu. Mengapakah bahasa Melayu tidak dijadikan bahasa rasmi ASEAN, di samping bahasa Inggeris, jikaperlu?

Di Malaysia, masalah yang kita hadapi sepanjang tempoh 37 tahun kita sudah merdeka ialah sikap manusia terhadap bahasa Melayu. Ada pihak yang menyangka bahawa bahasa Melayu “ belum mampu” untuk menjadi bahasa ilmu tinggi sepenuhnya atau untuk menjadi bahasa Melayu dalam bidang – bidang itu sebelum membuat kesimpulan subjektif itu. Biasanya orang yang membuat pendapat seperti ini tidak memahami apa yang mereka cakapkan itu senarnya;pengetahuan mereka tentang soal bahasa cetek, bahasa Melayu mereka lemah. Selain ini, kita ada kecenderungan untuk membataskan peranan bahasa Melayu kepada dua fungsi sahaja, pertama sebagai bahasa urusan rasmi pentadbiran kerajaan, dan kedua sebagai “ bahasa perpaduan”(suatu idaman yang agak abstrak sifatnya). Bahasa Inggeris seringkali ditonjolkan sebagai bahasa pembangunan, yakni bahasa yang dikatakan perlu atau yang mesti digunakan dalam bidang pembangunan ekonomi, perusahaan dan teknologi negara, malah mutahir ini juga dalam bidang pengajian tinggi. Apakah ini dasar kerajaan atau kehendak golongan elit dunia korporat/ sector swasta yang semakin kuat kuasanya untuk mempengaruhi dasar pembangunan kerajaan, kita belum tahu dengan pasti lagi. Gerakan rakyat untuk mempengaruhi dasar dan keputusan kerajaan kelihatan semakin lemah.

Soal taraf bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa seringkali dibesar – besarkan seolah – olah orang lain tidak mengetahui akan hakikat ini. Tetapi taraf antaranbangsa bahasa Inggeris ini tidak bererti bahasa itu mesti dijadikan bahasa pembangunan di dalam negeri kita. Ini lqain daripada sola penting atau tidak pentingnya kita mempelajari bahasa Inggeris itu. Soalnya apakah tujuannya. Hal ini mesti jelas, kalau tidak dasar bahasa Mlayu akan mengalami krisis seperti yang dihadapi dikebanyakan bekas jajahan Barat yang tidak maju. Kadang – kadang daripada kenyataan yang dibuat oleh beberapa pemimpin Melayu, nampak seolah – olah kita mahu bahasa Inggeris itu diketahui dengan fasih oleh semua rakyat Malaysia, atu seolah – olah kita mahu bahasa itu menjadi alat kemajua bangsa kita di dalam negeri sendiri. Kita risau tentang kelemahan bahasa Inggeris di kalangan pelajar kita, tetapi tidak risau melihat penggunaan bahasa Melayu di dalam sektor pembangunan ekonomi negara semakin lama semakin meminggir. Surat dalam bahasa Inggeris masih dikirimkan kepada orang Melayu di kampung yang tidak memahami bahasa itu. Hal ini pernah didedahkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Bahasa Inggeris penting, bukan untuk seluruh penduduk Malaysia, tetapi untuk segolongan manusia yang memerlukan bahasa itu untuk menjalankan tugas tertentu, utnuk membolehkan mereka menghubungkan dunia luar, mengambil bahagian dalam perdagangan luar negeri dan forum antarabangsa yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai salah satu bahasa rasminya, untuk memindahkan (bukan hanya mengimport) apa – apa ilmu, maklumat, dan teknologi yang dianggap sesuai ke dalam bahasa kita, tetapi tidak logik yang dianggap sesuai ke dalam bahasa kita, tetapi tidak untuk dijadikan bahasa pembangunan di dalam negeri sendiri. Pengalaman di beberapa banyak negara maju yang tidak menggunakan bahasa Inggeris dalam sistem dan proses pembangunan di dalam negara masing – masing dapat kita contohi.

Di Perancis misalnya, orang belajar bahasa Inggeris atau bahasa – bahasa lain bukan untuk menggunakan bahasa itu sebagai alat pembangunan di dalam negeri Perancis, untuk mengarang buku dalam bahasa itu, untuk memberi kuliah dalam bahasa itu, untuk berbual – bual sesama bangsa sendiri dalam bahasa itu, tetapi semata – mata untuk menghubungi dunia luar yang tidak menggunakan bahasa Perancis sebagai bahasa utamanya, untuk mempelajari ilmu yang mungkin tidak terdapat dalam bahasa Perancis. Itu sahaja tujuannya. di dalam negeri sendiri segala pengalaman, ilmu, maklumat dan teknologi yang diperoleh dari luar itu dimanfaatkan atau disebarkan melalui bahasa Perancis. Jepun juga berbuat demikian. Jepun maju bukan kerana kehandalan beberapa orang Jepun menggunakan bahasa asing tetapi kerana keupayaan bangsa Jepun melalui bahasa Jepun, budaya dan nilai bangsa sendiri untuk memajukan negara mereka. Ilmu yang mereka peroleh dari dunia luar dipindahkan dan disebarkan kepada pengguna Jepun melalui bahasa Jepun, atau bahasa Perancis , ataupun bahasa Inggeris dengan bahasa Melayu, tidak terdapat nampak perbezaan untuk mengatakan bahawa bahasa – bahasa lain itu “lebih maju”daripada bahasa Melayu. Yang maju ialah bangsa Jepun, bangsa Perancis atau bangsa Inggeris; bahasanya mengikut kemajuan bangsa itu, seperti kata Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Kedudukan Bahasa Melayu dalam Sistem Pendidikan

Menurut Jeniri Amir ( 1999), keghairahan beberapa institusi pengajian tinggi awam di Malaysia untuk mengajar semua kursus di universiti dalam bahasa Inggeris, menunjukkan bahawa orang Melayu mempunyai kuasa untuk membuat keputusan yang boleh menentukan nasib bangsanya pada masa depan. Nampaknya orang Melayu tidak menyedari bahawa kebanyakan tindakan mereka sebenarnya boleh memmusnahkan tamadun bangsa mereka. Salah satu kaedah paling berkesan untuk menyekat kemajuan sesuatu bangsa adlah dengan mencegah bangsa itu menggunakan bahasa mer3eka untuk berfikir dan mengembangkannya. Selepas kemerdekaan Malaysia, apabila peranan bahasa Melayu sebagai alat kemajuan bangsa Melayu dikembalikan semula melalui dasar pendidikan yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan begara, barulah ribuan pelajar terdidik dalam Bahasa Melayu memperoleh kemajuan yang tinggi dalam pelbagai bidang ilmu dan profesion. Segala ilmu yang diperoleh oleh mereka melalui Bahasa Melayu tentu sama nilainya dengan ilmu yang diperolh melalui bahasa Inggeris.

Dasar itu dikatakan tidak berubah. Bahasa Melayu tetap bahasa rasmi pentadbiran negara. Hal ini merupakan dasar yang termaktub dalam Akta Bahasa Kebangsaan 1967/68, dan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan. Dasar penggunaan bahasa kebangsaan dalam sitem pendidikan, kalau meurut undang – undang atau Akta Pendidikan yang ada selama ini juga tidak berubah. Akta Pendidikan yang terbaharu, iaitu Pendidikan 1996, yang menggantikan bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan (dari sekolah rendah hingga ke tahap universiti), ialah Bahasa Melayu. Dasar ini dikenakan juga terhadap institusi pengajian tinggi swasta. Kalau itulah dasarnya – selagi tidak diubah oleh Parlimen – mengapakah baru – baru ini seorang naib canselor salah sebuah universiti Malaysia seolah – olah mempunyai kuasa untuk mengubah dasar itu, lalu mengumumkan kepada rakyat bahawa universitinya akan mengajarkan semua kursus dalam bahasa Inggeris? Nampaknya, beliau membuat pengecualian lebih banyak daripada dasar yang pokok.

Begitu juga dengan keputusan mewajibkan semua kursus sains dan matematik, dari sekolah rendah hingga ke peringkat pengajian tinggi, diajarkan dalam bahasa Inggeris, tidak lagi dalam bahasa Melayu. Tidakkah keputusan ini juga melanggarkan akta atau dasar yang ada? Orang Melayu suka berkata bahawa pelajar Melayu yang tidak menguasai bahasa Inggeris akan terpinggir dalam arus kemajuan pada zaman globalisasi – zaman yang mementingkan teknologi dan kemajuan ekonomi. Pelajar yang tidak fasih berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, dianggap sukar untuk mendapat pekerjaan di negara berbahasa Inggeris, seperti di Australia , bolehlah diterima, tetapi di negara sendiri, negara yang berbahasa rasminya ialah bahasa Melayu, alasan itu tentulah pelik.

Hegemoni Bahasa Melayu
Dalam tempoh lebih kurang tiga dasarwarsa bahasa Melayu berkembang dengan amat cepat di Malaysia, daripada bahasa politik untuk menunjangi kekuatan dalam perjuangan antikolonialisme, dan sebagai pernyataan dan tekad bangsa Melayu untuk hidup sebagai bangsa yang merdeka, kepada bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan yang begitu berjaya untuk menampung dan mengungkap segala berkaitan kehidupan. Bahasa Melayu berjaya mencapai serti yang dinikmatinya kini kerana beberapa faktor.

Pertama
Faktor sosiopolitik yang memungkinkan pembangunan dalam semua bidang,termasuk perancangan dan perlaksanaan bahasa rasmi.

Kedua
Azam dan tekad politik serta budaya bahasa yang dilaksanakan melalui pelbagai dasar dan strategi.
ketiga
Sokongan masyarakat umum terhadap aktiviti kebahasaan lagipun sistem plolitik, ekonomi, sosial, dan dimensi penggunaan bahasa Melayu selama ini telah memberi dampak terhadap wibawa bahasa itu.

Kini bahasa itu sedang berhadapan dengan tandingan yang paling hebat. Kedudukannya tercabar sebagai bahasa ilmu, bahasa rasmi, dan bahasa kebangsaan. Hal ini demikian kerana utnuk menjamin kehebatan Malaysia dalam bidang ekonomi dan diplomasi antarabangsa, kerajaan menekankan kepentingan bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris begitu dominan dan menjadi wahana hegemoni dan berwibawa. meskipun penjajahan sudah berlalu, pensejagatan dan imperialisme bahasa Inggeris semakin mencegkam akar budaya dan minda bangsa. Seakan – akan bahasa Melayu tidak akan mampu mengambil tempat bahasa Inggeris hingga pemakai bahasa Melayu kini berasa seolah – olah tidak berguna mempelajarai bahasa itu. Bahasa Melayu pula dianggap tidak intelek, tidak sempurna, kerana korpus ilmunya terbatas, tidak bersifat antarabangsa, tidak standard dan berprestij, dan hanya sesuai digunakan dirantau ini meskipun penuturnya melebihi 250 juta ornag. Bahasa itu dikatakan tidak berdaulat lagi sebgaai wahana komunikasi pelbagai bidang, khususnya teknologi maklumat. Bahasa itu dikatakan tidak sempurna sebagai bahasa utama dalam industri maklumat kerana bukan bahasa komunikasi global.

Kita telah menyaksikan kejayaan dasar pendidikan negara dan dasar kebangsaan apabila lulusan universiti dan sistem pendidikan kita dapat menggunakan bahasa itu dengan fasih. Memang menggerunkan apabila sebagai ekoran langkah pengguanna bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, pelbagai pihak yang masih belum mantap keyakinan mereka terhadap keupayaan bahasa Melayu mengambil langkah yang melampau hasrat kerajaan dan menjadikannya sebagai lessen untuk memperluas dan meningkatkan penggunaan bahasa Inggeris. Malah sudah terserlah sekarang keinginan sesetengah universiti awam untuk menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya bermula tahun 2005. sebelum ini sudah pun terdengar cadangan agar bahasa Melayu digantikan oleh bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar sistem pendidikan. Yang mengejutkan juga, ada senator yang mencadangkan agar bahasa Inggeris turut dibenarkan di Dewan Negara bagi memberi peluang kepada senator untuk menggunakan bahasa itu. Jika hal ini tidak kelihatan berlebihan, seorang anggota Dewan Negara menganjurkan agar penguasaan bahasa Inggeris diperluas di tengah – tengah orang kampung agar dapat ilmu daripada internet ( New Straits Times, 8 Disember 2000). Golongan ini menganggap bahawa bahasa Melayu tidak akan mungkin dapat menjadi wahan untuk membina kehidupan nasional dan negara yang moden dan maju. Krisis keyakinan dalam kalangan golongan elit politik, termasuklah pemimpin birokrasi Melayu sendiri, memberikan kesan psikologi dan budaya yang parah, termasuklah mengakibatkan kendurnya kepercayaan dan semangat perjuangan rakyat untuk mempelajari dan menguasai bahasa Melayu. Dikhuatiri, gejala yang berlaku di Amerika Selatan, di Quechua, dan di Aymara akan menimpa penggunaan bahasa Melayu

Menurut Amiruddin Mohd. Akhir (1993),sebenarnya, kenyataan golongan definitive, yang menenkankan pentingnya bahasa Inggeris bagi menguasai ilmu dan maklumat serta perhubungan antarabangsa, sedikit banyak menjejaskan keyakinan dan peranan bahasa Melayu yang dibina dengan bersungguh – sungguh selama ini. Nilai ekonomi bahasa Melayu merosot, malah pengantar yang digunakan, seolah – olah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar kurang berkualiti berbanding bahasa Inggeris. Walhal pelajar bukan Melayu membuktikan bahawa dasar penggunaan bahasa itu tidak menjadi penghalang kepada mereka untuk mencapai kejayaan sehingga seorang pelajar Cina memperoleh 16A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2002. dari tahun 1990 hingga 1995, universiti awam yakin menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa utama berjaya mengeluarkan 35 ribu orang siswazah dalam bidang sains dan teknologi, 55 peratus daripada mereka Bumiputera dan 45 peratus bukan Bumiputera.

Keadaan ini akan memberi kesan yang mendalam dari segi pengambilan pekerja terutama dalam sector swasta, lebih – lebih lagi ada pihak yang menyatakan bahawa faktor utama menyebabkan hampir – hampir 30 ribu orang siswazah menganggur kerana kelemahan mereka dalam bahasa Inggeris, walhal banyak lagi faktor lain yang menyebabkan berlakunya pengangguran, termasuklah penguasaan dalam pemilikan ekonomi oleh kaum tertentu. Langkah ini ini turut memberi kesan terhadap usaha pensyarah universiti awam dalam penulisan buku. Mereka menjadi keliru kerana pengurusan universiti menyarankan agar ditingkatkan penerbitan buku dalam bahasa Inggeris dan hasil penyelidikan dibuat dalam bahasa Inggeris. Kesan terhadap penerbitan buku dalam bahasa Melayu akan dapat dilihat dalam tempoh lima tahun yang akan dating. Kini jumlah buku ynag diterbitkan dalam bahasa Melayu hanya sekitar 6000 tajuk setahun.

Hal ini sekaligus meminggirkan bahasa Melayu daripada kedudukannya, dan akhirnya menggagalkan peranannya sebagai alat pembentukan kebudayaan kebangsaan yang diperjuangkan untuk sekian lama. Malah langkah membiarkan bahasa Inggeris mengambil tempat utama sebagai bahasa perdagangan, bahasa pendidikan, bahasa cita – cita merealisasikan Wawasan 2020. transformasi social rakyat Malaysia tidak mungkin berlaku sekiranya peranan bahasa Melayu sebagai alat penyatuan pelajar dan masyarakat pelbagai kaum. Sistem pendidikan dalam bahasa itu berjaya melahirkan jutaa lulusan universiti. Namun begitu, krisis keyakinan terhadap bahasa Melayu menyebabkan anak bangsa kita dikatakan tidak akan dapat mencapai kemajuan dan kejayaan dalam mata pelajaran tersebut jika bahsa Melayu digunakan. Walhal, Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah berjaya mencapai matlamatnya, iaitu menyatupadukan pelajar pelbagai kaum, sekali gus melahirkan rupa bangsa yang diiingini. Denganmenggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sistem pendidikan, semakin banyak rakyat dpat menguasai bahasa itu, terutama generasi muda.

Menurut Ahmad Kamal Abdullah (1991), dikatakan lebih daripada pengantar sistem pendidikan, semakin banyak rakyat Malaysia dapat menguasai bahasa itu, terutamanya generasi muda. Malah, dikatakan lebih daripada 80 peratus rakyat telah menguasainya. Bahasa Melayu menjadi alat perpaduan dan meruntuhkan pelbagai tembok penghalang perpaduan, hingga orang dalam lingkungan geogr4afi, etnik, profesion, dan strata social yang berlainan dapat berkomunikasi dengan perantaraan bahasa Melayu. Kejayaan dasar tersebut penting dalam meletakkan asas kestabilan politik, social, dan ekonomi dalam kalangan rakyat berbilang keturunan. Kestabilan dalam semua sektor itu merupakan harga yang tidak dapat dinilai dari sudut kesejahteraan negara pada keseluruhannya. Justeru langkah itu merupakan ironi ketika jutaan pelajar berjaya dilahirkan melalui sistem pendidikan yang menggunakan bahasa Melayu.

Menurut Kassim Ahmad (2000), kita perlu menyedari hakikat bahawa keperkasaan budaya dan bangsa kita dapat dibina melalui bahasa Melayu untuk sesuatu bangsa akan maju seiring dengan kemajuan bahasanya. Keupayaan dan ketahanan bangsa, dari segi intelektual, reka cipta, dan budaya, tentu digerakkan oleh golongan cendekiawan yang mengungkap diri dalam bahasa pribumi. Tentu amat berbahaya apabila bahasa ibunda ibunda atau bahasa kebangsaan dilihat penggunanya sebagai bahasa kemuduran atau sebagai penghalang kejuan dan peningkatan status social mereka. Peluang harus diberi seluas-luasnya agar bahasa Melayu tidak dipinggirkan. Menurut Jadidah Ibrahim (2000), yang memburukkan keadaan ialah apabila bahsa pribumi tidak digunakan dalam ranah rasmi, seperti sektor awam, perbankan, media, dan institusi pengajian tinggi. Sebagai akibatnya, bahasa berkenaan terpinggir dariapda bidang serius dalam kehidupan. Kewujudannya, kata crystal, mungkin masih terasa dalam sesetengah domain, seperti seni, hiburan popular, dan sastera tidak tinggi statusnya. Kreativiti dan kebijaksanaan golongan cendekiawan mengungkap ilmu dan pengalaman dalam bahasa Melayu akan menentukan kejayaan bangsa Malaysia pada masa depan.

Namun begitu, golongan ini gagal menuanikan tanggungjawab mereka. Golongan intelektual yang mahir dalam bahasa Inggeris dan tidak kreatif atau komunikatif dalam bahasa Melayu menyebabkan kita tidak dapat menggantungkan harapan pada mereka untuk membina tradisi intelektual, dengan menghasilkan buku dalam bidang kepakaran mereka dalam bahasa Melayu. Pada waktu yang sama golongan ini tidak pula produktif menghasilkan buku dalam bahasa Inggeris. Mereka gagal mengetengahkan fikiran dan sumbangan yang bererti teerhadap masyarakat. Golongan ini sering memberi alasan tentang ketidakupayaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

Tanpa satu bahasa yang dapat difahami dan dikuasai oleh seluruh rakyat sebagai alat pemersatuan dan pengikat jiwa rakyat kerana tidak menggunakan bahasa pribumi dan bahasa itu tidak digunakan sebagai alat komunikasi umum untuk menyampaikan maklumat,negara tidak dapat mencapai kemajuan, sebagaimana yang dialami oleh India dan Amerika oleh sebab rakyat di luar Bandar dan terpinggir serta tersisih di pedalaman, sebagai akibat tidak memahami bahasa bekas jajahan yang digunakan untuk menyampaikan maklumat tentang dasar pembangunan negara.

Malaysia masih dalam perjalanan jauh dan berliku kearah pembentukan jati diri dan keperibadian sebagai negara bangsa. Sebagai masyarakat multietnik, masyarakat kita terbahagi mengikut ideologi, kepercayaan, agama, bahasa, dan social seumpamanya. Dalam keadaan demikian, hanya Bahasa Melayu yang akan dapat menjadi alat untuk menyatukan pelbagai kaum di negara ini. Penekanan yang melampau terhadap bahasa Inggeris akan menyebabkan kita tergelincir daripada landasan perjuangan pemimpin terdahulu. Hal ini sudah begitu ketara, terutamanya di bandar.


kesimpulan
Bahasa sebagai tunjang penting kebudayaan dan tamadun bangsa sekali gus memperlihatkan tahap kemajuan kita. Bahasa Melayu merupakan wahana komunikasi yang mutlak dan paling berkesan bagi rakyat Malaysia. Hanya melalui bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kita dapat menggambarkan diri kita sebagai bangsa Malaysia secara utuh. Kalau tidak, kita bagai bangsa yang tidak mempunyai wajah. Maka, kita perlu meningkatkan iltizam dan daya usaha untuk memastikan agar bahasa Melayu mengambil pentas utama hingga menjadi meta naratif dalam pembangunan negara. Jika kita membiarkan bahasa kita ditelan oleh bahasa asing, kita yang membunuhnya. Kitalah yang bertanggungjawab untuk menyuburkan, memperkasakan, dan memperluaskan penggunaannya.

Kita perlu menjaga supaya kita tidak kembali ke hierarki bahasa pada zaman colonial apabila bahasa daerah menjadi bahasa yang paling rendah dan hanya berada di pinggiran, iaitu sebagai bahasa pergaulan antara keluarga dan antara sahabat, bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi yang lebih luas di tingkat kedua,dan bahasa Inggeris sebagai bahasa elit dan bahasa ilmu pengetahuan moden atau sebagai bahasa untuk masuk ke dalam golongan elit Bumiputera. Dalam pembangunan negara, adalah dikhuatiri bahawa lama kelamaan bahasa inggeris kembali menjadi bahasa penjajah di negara ini. Antara lainnya, bahasa penjajah bererti bahasa yang dipupuk sebagai alat bagi menyekat peluang orang lain untuk maju dalam bahasanya sendiriwalaupun orang menentang bahasa Inggeris, perkara yang ditentanya bukan bahasa itu tetapi peranan atau fungsinya sebagai bahasa penjajah. Hal inilah yang perlu diberikan perhatian oleh pihak kerajaan.

Kerajaan hendaklah memastikan bahawa pengajaran bahasa Melayu hendaklah diperbaiki supaya semua pelajar, terutamanya pelajar Melayu di sekolah luar Bandar, dapat menguasai bahasa ini dengan baik dalam atempoh 11 tahun( dari sekolah rendah hingga ke peringkat Sijil Pelajaran Kalaysia). Hal inilah masalah yang dihadapi pelajar Melayu yang harus diselesaikan secara bersungguh – sungguh. Masalah ini harus diberikan perhatian oleh pihak yang bertanggungjawab memajukan pendidikan anak – anak Melayu dalam arus pembangunan negara. Bagi Presiden Persatuan Linguistik Malaysia(PLM), Dr. Awang Sariyan, bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang lagi gemilang serta tonggak tamadun umat. Menurutnya, kini bahasa Melayu sedang mengulangi sejarahnya. “ Tiada kesangsian bahawa Bahasa Melayu telah memasuki era moden. Adalah penting kita tanyakan kini bukan kemampuan bahasa Melayu, tetapi kemahuan setiap ornag daripada kita sebagai pendukungnya untuk mengungkapkan fikiran dan perasaan dalam bahasa Melayu yang berwibawa”

Sehubungan itu, bangsa Melayu, terutamanya ahli politik, cendekiawan dan tokoh korporat perlu menerajui usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu dengan didukung oleh rakyat Malaysia lain. Mereka harus memperkasakan bahasa Melayu untuk menjadikannya bahasa antarabangsa yang dihormati dan disegani. Rasa cinta terhadap bahasa Melayu perlu ditanam dalam jiwa setiap anggota masyarakat sepanjang masa dan bukannya bermusim. Pemimpin juga perlu menunjukkan teladan betul kepad usaha memperteguhkan bahasa kebangsaan dalam arus pembangunan negara. Pemimpin perlu menggunakan bahasa ynag betul dan tidak merojakkan bahasa di majlis rasmi sehingga menjadi ikutan masyarakat. Pihak media harus “memulaukan” pemimpin yang tidak menghormati bahasa Melayu. Selain itu, semua pihak perlu membantu Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP) melaksanakan Dasar Bahasa Kebangsaan untuk pembangunan negara. Sektor swasta juga perlu bekerjasama dalam hal penggunaan bahasa Melayu yang betul dan berkesan. Jabatan dan agensi kerajaan seperti pihak berkuasa perlu memastikan bahawa bahasa Melayu diutamakan di papan tanda dan iklan. Dan tidak mencampur adukan bahasa tersebut. Kerajaan perlu menggerakan pemberian kuasa kepada DBP bagi membolehkannya mengenakan tindakan terhadap pihak yang tidak mematuhi Akta Bahasa Kebangsaan 1963. mereka yang tidak menghormati bahasa Melayu wajar dianggap sebagai penjenayah bahasa.

Bagaimanapun, kalaupun sesetengah orang menganggap bahasa Inggeris masih perlu digunakan dalam sektor ekonomi dan perusahaan negara(dengan alasan menarik pelabur asing!), namun begitu bahasa Melayu tetap menjadi tunjang dalam pembangunan negara dekad ini. Dasar dwibahasa lebih baik daripada kita mengenepikan langsung bahasa Melayu dalam sector itu. Kemajuan bahasa Melayu bergantung pada perluasan penggunaannya. Ketidakmampuan orang menggunakan bahasa Melayu dalam bidang – bidang tinggi jangan dijadikan alasan untuk menyekat penggunaan bahasa ini dalam semua sector pembangunan negara.

Tiada ulasan: